OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största förvaltningsdomstolar med drygt 300 medarbetare. Målet för vår verksamhet är att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter effektivt och med hög kvalitet. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Domstolen har sex dömande avdelningar där var och en av dessa har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. På varje dömande avdelning finns ett målkansli.
Våra upphandlingsmål handläggs på de två avdelningar vars huvudinriktning är socialförsäkringsrätt. Vi handlägger cirka 500 upphandlingsmål per år.
Domstolen har också en administrativ avdelning som består av det administrativa kansliet, enheten för service och säkerhet samt enheten för registratur och arkiv.
Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Trivs du i en föränderlig miljö med en värdegrund som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och delta aktivt i förvaltningsrättens fortgående kvalitets- och utvecklingsarbete?
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av Sveriges största domstolar. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning.
Organisationen växer vilket innebär att vi rekryterar många nya medarbetare inom olika personalkategorier.
Förvaltningsrätten är centralt belägen med moderna och ljusa lokaler vid Heden i Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Som föredragande jurist arbetar du tillsammans med domstolens domare (rådmän och fiskaler) med att bereda mål inför avgörande. Du gör rättsutredningar, föredrar och skriver förslag till domar och beslut samt deltar vid muntliga förhandlingar. Vi erbjuder dig ett viktigt arbete med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter inom de rättsområden som är aktuella på den avdelning du ska arbeta på.
I ditt arbete hos oss ges du goda möjligheter till specialisering inom upphandlingsområdet. Du ges också goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom interna utbildningar inom domstolen och Domstolsakademins kurser samt externa kurser och konferenser. Du har dessutom möjlighet att delta i olika arbetsgrupper, såsom domstolens kompetensgrupp för upphandlingsmål, för att utveckla verksamheten. Det kan också bli aktuellt att delta i remissarbete på domstolen.
Du kommer att arbeta på någon av de två avdelningar som handlägger upphandlingsmål.
KVALIFIKATIONER
Du har juristexamen eller motsvarande som vi bedömer relevant för tjänsten. Vi söker dig som är en skicklig jurist inom det upphandlingsrättsliga området. Med det menar vi att du har erfarenhet av och djupa kunskaper inom upphandlingsområdet. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Din analytiska förmåga är mycket god.
Du är ansvarfull i ditt arbete och du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann, engagerad och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar och vid korta tidsfrister. Du tycker om och har mycket lätt för att samarbeta samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.
Vi ser gärna att du är notariemeriterad.
ÖVRIGT
Du söker genom att registrera din meritförteckning och ditt personliga brev i systemet. Vi tar inte emot ansökningar via mail eller post.
Vi använder oss av testning som en del i urvalsprocessen vilket innebär att om du kallas till intervju kommer du att få genomföra två tester.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef och arkivarie Maria Kahn
031-732 70 67
Föredragande jurist Isa Blom (JUSEK)
031-732 73 12
Domstolshandläggare Åsa Ström (ST)
031-732 70 89
Administrativ direktör Liselotte Tagaeus
031-732 71 27
Föredragande jurist Åsa Einer (Jusek)
031-732 71 84
HR-specialist Cecilia Senderot
031-732 73 28
Handläggarchef Carola Hansson
031-732 72 25
Handläggarchef Maria Ekblad
031-732 70 98
Rekryteringskonsult Mikaela Jahreskog
Rekryteringsassistent Sarah Börjesson