OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett unikt och intressant arbete där du arbetar för demokratin? Civilutskottets kansli biträder utskottsledamöterna och stöder därmed den parlamentariska processen. Nu söker vi en ny kollega.
Civilutskottets beredningsområde omfattar ett flertal intressanta rätts- och politikområden, bl.a. den civilrättsliga lagstiftningen samt bostadspolitik och konsumentpolitik.
Dina arbetsuppgifter
Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, och att utarbeta förslag till de betänkanden som ligger till grund för riksdagens beslut. I arbetet kan det också ingå att behandla EU-frågor och att följa upp och utvärdera riksdagsbeslut inom utskottets beredningsområde. Som tjänsteman på kansliet biträder du utskottets ledamöter från samtliga partier i riksdagen.
Civilutskottets beredningsområde omfattar bl.a. allmän förmögenhetsrätt, familjerätt, fastighetsrätt, associationsrätt, insolvensrätt, transporträtt, vattenrätt, plan- och bygglagstiftningen samt miljöbalkens hushållningsbestämmelser.
Kansliet tillhör utskottsavdelningen, som består av 15 utskottskanslier, EU-nämndens kansli och ett forsknings- och utvärderingssekretariat. Utöver arbetet i civilutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen med juridisk eller annan relevant inriktning. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och beredningsarbete, företrädesvis inom riksdagen, Regeringskansliet eller någon annan statlig myndighet, t.ex. domstol. Kunskaper inom utskottets beredningsområde kan vara meriterande. Det är viktigt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift.
Arbetet kräver vidare att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta under tidspress. Det är även viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten bedrivs i nära samarbete mellan kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid
Anställningen är tidsbegränsad till den 31 januari 2025.
Vi erbjuder dig
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Myndigheten har ca 700 partipolitiskt neutrala medarbetare med många olika typer av arbetsuppgifter.
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 11 oktober.
Referensnummer: 81-2023/24
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
• Lisa Gunnfors, kanslichef, 08-786 43 05
Fackliga representanter
• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86