OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett unikt och intressant juridiskt arbete där du kan bidra med dina erfarenheter? Varje dag arbetar vi med att stödja den parlamentariska processen, och nu söker vi en ny kollega till vårt kansli.
Dina arbetsuppgifter
Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, och föredra dem för ledamöterna i utskottet samt att utarbeta förslag till de betänkanden som utgör underlag för riksdagens beslut. I arbetet kan också ingå att behandla EU-frågor och att följa upp och utvärdera riksdagsbeslut inom utskottets beredningsområde. Som tjänsteman i utskottet biträder du samtliga partier.
Som föredragande vid justitieutskottets kansli bereder du ärenden om bl.a. domstolsväsendet, åklagarväsendet, polisväsendet och kriminalvården samt ärenden som rör brottsbalken och rättegångsbalken och lagar som ersätter eller har ett nära samband med dessa balkar. Beredningen avser både budget- och lagstiftningsfrågor.
Justitieutskottets kansli är en del av utskottsavdelningen, som består av 15 utskottskanslier, EU-nämndens kansli och ett forsknings- och utvärderingssekretariat. Utöver arbetet i justitieutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen.
Dina kvalifikationer
Du är i grunden hovrätts- eller kammarrättsassessor eller jurist med likvärdig erfarenhet. Erfarenhet av lagstiftningsarbete och arbete med EU-frågor är meriterande. Det är viktigt att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift liksom goda kunskaper i engelska.
Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och har en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta under tidspress. Det är vidare viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 8 maj 2022.
Referensnummer: 1820-2021/22
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.
Kontakta oss
• Thomas Lindstam, kanslichef, 08-786 51 27
Fackliga representanter
• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86