OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Afrikagrupperna är en solidaritetsorganisation som arbetar för en värld där alla människor har lika rättigheter och möjligheter att påverka sin vardag och framtid. Vår vision är att nå en rättvis värld. Afrikagrupperna samarbetar med ca. 30 partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe och stödjer kampen för ett fritt Västsahara.
Vi söker en föreningsadministratör med intresse för medlemshantering, administration och digitala processer! Denna roll passar perfekt för dig som har erfarenhet av föreningsliv inom civilsamhället, kanske har du haft en liknande roll i en idéburen verksamhet eller aktivt engagerat dig i medlemsstyrda organisationer?
Som föreningsadministratör har du två huvudsakliga ansvarsområden, medlems- och föreningsadministration samt rollen som styrelsesekreterare. Du kommer i första hand att arbeta med att administrera, protokollföra och tillsammans med ordförande planera och genomföra styrelsemöten. Styrelsen sammanträder sju helger årligen och du deltar även i verkställande utskottets möten två kvällar per månad (digitalt). Afrikagruppernas årsmöte inträffar i maj där du är ansvarig för planering i enlighet med organisationens stadgar.
Utöver detta ingår arbete med medlemsadministration, till exempel registrering av nya medlemmar och administration i tillhörande system. Vi arbetar just nu med implementering av nya system med koppling till både medlemshantering och insamling, därför ser vi gärna att du har ett genuint intresse för digitalisering samt är öppen och nyfiken inför nya, smarta arbetssätt och digitala verktyg.
Som föreningsadministratör bistår du organisationen med ett administrativt och koordinerande stöd i strategiskt viktiga processer med tydlig koppling till vår utveckling och fortlöpande arbete och vi hoppas att vi har lyckats fånga ditt intresse för rollen!
Här kommer en beskrivning av vad vi tror är viktiga framgångsfaktorer för att lyckas och trivas som föreningsadministratör.
- Erfarenhet av rollen som föreningsadministratör alternativt erfarenhet av aktivt engagemang i civilsamhället eller annan tjänstgöring i idéburen verksamhet
- Mycket goda systemkunskaper och intresse för digitala arbetssätt
- Mycket god administrativ förmåga
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift och tal både på svenska och engelska
- Eftergymnasial utbildning inom ett för organisationen relevant område
Meriterande
- Erfarenhet av föreningssystem och CRM-system, gärna Kommed och/eller Simplify
- Goda kunskaper i Microsoft 365 (särskilt Teams och Sharepoint)
- Erfarenhet av styrelsearbete inom civilsamhället
Vi ser att du som sökande delar Afrikagruppernas värdegrund. Afrikagrupperna är en arbetsplats som eftersträvar mångfald genom att välkomna alla sökande oavsett kön, könsidentitet, etnisk bakgrund, religion, sexuell läggning, ålder, eller funktionsvariation. Vi uppmuntrar ansökningar från människor av olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv.
Afrikagrupperna tror på god balans mellan arbetstid och fritid och tillämpar 35 timmars arbetsvecka vid heltidsarbete. Utöver detta erbjuder vi flexibel arbetstid och allmänt schyssta arbetsvillkor. Vi följer kollektivavtalet ”Tjänstemän inom civilsamhället” mellan Fremia och Unionen.
Omfattning: 75%
Anställning: Tillsvidare med tillämpning av 6 månaders provanställning
Placering: Stockholm, resor kan förekomma
Tillträde: Januari 2023 eller enligt överenskommelse
Lön: 75 % av heltidslön (26 093 kr/månad). Afrikagrupperna tillämpar solidarisk lönesättning med en fast lönetrappa.
Om du är intresserad av tjänsten uppmuntrar vi dig att skicka in dina ansökningshandlingar snarast möjligt då vi genomför urval och intervjuer löpande. Sista ansökningsdag är 27 november 2022, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen med din ansökan!