OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kultur-och fritidskontoret bedriver verksamhet som ska ge alla Södertäljebo möjlighet att uppleva, lära och utöva inom områdena kultur, fritid och idrott. Genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för en rik kultur, fritid och idrottsliv bidrar vi till hög livskvalitet och folkhälsa för våra medborgare och till att öka Södertäljes attraktionskraft.
Kommunen vill på olika sätt uppmuntra och utveckla föreningslivet genom att stödja de föreningar som arbetar på ideell basis. Vi erbjuder därför föreningsbidrag och stöd i olika förmer och tillsammans ser till att Södertäljebo, särskild barn och ungdomar och personer med funktionsnedsättning, får möjlighet till meningsfull fritid. Nu söker vi en föreningskoordinator som samordna kultur- och fritidsaktivieter för personer med funktionsnedsättning.
Dina arbetsuppgifter
Som föreningskoordinator ansvarar du för kontakter med föreningslivet och handlägger föreningars bidragsärenden till kultur och fritidsnämnden. Som föreningskoordinator bereder du bland annat ansökningar kring föreningsbidrag, leder dialogmöten, skriver tjänsteutlåtanden och svarar på medborgarförslag. Rollen innebär också ansvar för utvecklingsinsatser och utbildningar för föreningslivet.
Rollen kräver att du har ett stödjande förhållningssätt och gillar att jobba både strategiskt och operativt samt gillar att stimulera nätverkande. Ditt huvudsakliga uppdrag är att samordna fritidsaktiviteter för personer med funktionsnedsättning. Det innebär löpande kontakt med och stöd till föreningar som har personer med funktionsnedsättning som målgrupp, handläggning av föreningars bidragsansökningar samt själv samordna, planera och genomföra fritidsaktiviteter för personer med funktionsnedsättning. Rollen innebär också kompetensstöd till kommunala verksamheter som har till syfte att genomföra fritidsaktiviteter för målgruppen.
Du jobbar med vårt föreningsbidragssystem FRI och har daglig kommunikation med föreningslivet via andra kommunikationskanaler som e-post, telefon och fysiskt besök hos föreningarna.
I tjänsten ingår administrativa och utredande arbetsuppgifter på uppdrag av områdeschefen, vilka kan variera över tid. Du arbetar i de digitala system som stödjer ärendehantering, budget, internkontroll m.m. Du kommer jobba i vårt ekonomisystem ERP och inköpssystem ITSY.
Du deltar i kommunövergripande arbetsgrupper.
Du kommer att tidvis arbeta kvällstid och helg vid olika arrangemang och dialogmöten/möten med föreningslivet. Du är behjälplig inom enheten även i andra sammanhang vid behov.
Vem är du?
Personliga egenskaper:
- Du är en kommunikativ och utåtriktad person som kan organisera och koordinera.
- Du har förmåga att se helheten, är strategisk och utvecklingsorienterad samtidigt som du ser detaljer i det dagliga arbetet.
- Du är en effektiv lagspelare samtidigt som du är självgående.
Krav:
- Du ska ha en eftergymnasial utbildning eller annan utbildning som av oss bedöms som relevant för tjänsten.
- Du har minst 3 års erfarenhet av motsvarande arbete.
- Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och goda kunskaper i engelska.
- Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och har goda datorvana i övrigt.
- Du har B-körkort.
Meriterande:
- Du har utbildning eller erfarenhet inom verksamhet som vänder sig till personer med funktionsnedsättning.
- Du har utbildning eller erfarenhet inom ekonomi.
- Du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
- Du har egen erfarenhet av föreningsarbete/föreningsengagemang.
- Du har erfarenhet av löpande översyn av regler och riktlinjer för föreningsbidrag.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.