Föreningssamordnare

Föreningssamordnare

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Kultur- och fritidsförvaltningen har hela kommunen som sitt arbetsområde.

Vi skapar möjlighet till möten för såväl medborgare som besökare där upplevelser inom kultur- och fritid berikar vardagen. Du kommer att ingå i Kansliavdelningen där samarbete, gemenskap, stolthet och arbetsglädje är en del i det dagliga arbetet. Tillsammans har vi roligt och skapar ett attraktivt fritidsliv i Trelleborg.

Kansliavdelning samordnar administration, nämndsarbete och ärendehantering. Avdelningen hanterar även föreningsfrågor, föreningsbidrag och lokalbokningar samt har det övergripande ansvaret för samordningen av kommunens ANDTS- och barnrättsfrågor. I kansliavdelningen ingår även enheten för allmänkultur med träffpunkterna för äldre och Parkens kultur- och konferenscenter samt verksamheten med kommunens trygghetsvärdar.

Utvecklingsarbetet på kansliavdelningen är fokuserat på lokalförsörjning, föreningsutveckling och interna utvecklingsprocesser. En viktig del i detta arbete är att på olika sätt stödja och utveckla kommunens rika föreningsliv.

För att ytterligare stärka föreningsarbetet söker vi nu en föreningssamordnare, så vill du bidra genom att med stolthet och glädje utveckla och stödja kommunens rika och aktiva föreningsliv? Då kan du vara vår nya föreningssamordnare!

Arbetsuppgifter
Vi söker en föreningssamordnare som i samarbete med kollegor och övriga enheter ska arbeta med det spännande uppdraget att utveckla och stödja kommunens rika föreningsliv. Föreningssamordnaren ska samverka med föreningslivet för att möjliggöra ideella insatser inom kultur- och fritidsförvaltningens ansvarsområden samt bygga goda relationer mellan kommunen och föreningslivet men även föreningslivet sinsemellan.

Som föreningssamordnare ingår du i Kansliavdelningens administrativa arbetsgrupp och arbetet består i att stötta och utveckla det lokala föreningslivet. Arbetet innebär även handläggning, uppföljning, kontroll och utredningar kopplat till föreningsbidrag.

Som föreningssamordnare kommer du vara kommunens kontaktperson gentemot samtliga föreningar, frivilligorganisationer och studieförbund. Du kommer också att hjälpa våra föreningar kring vilka möjligheter som finns till att söka föreningsstöd samt vara tillgänglig och stötta under ansökningsprocessen. Arbetet innebär att både arbeta med föreningsfrågor på strategisk och operativ nivå.

Eftersom rollen är ny kommer du även att arbeta med att bygga en hållbar, tydlig struktur och utveckla rutiner för kommunens arbete med föreningsfrågor.

Arbetstiden är normalt dagtid men kvälls- och helgarbete förekommer.

Kvalifikationer
Vi söker dig med avklarad eftergymnasial utbildning, gärna högskoleutbildning med inriktning inom samhällsvetenskap, kulturvetenskap, idrottsvetenskap eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har erfarenhet av att arbeta med frågor som berör föreningsliv och har god kunskap om föreningslivets utmaningar och möjligheter. Du ska kunna samordna och driva utvecklingsarbeten.

Vi förutsätter att du har god kunskap om de grundläggande datorprogrammen samt innehar körkort då resor i arbetet förekommer.

För att vara framgångsrik i uppdraget behöver du vara ansvarsfull, initiativtagande, lyhörd och ha mycket god samarbetsförmåga. Kommunen strävar efter att hålla dokumentation och information på ett lättläst och lättförståeligt sätt. Det är ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Att tala inför grupp är inga problem för dig.

Det är meriterande om du:

- Har erfarenhet av samordnarroll
- Har kunskap om utbildnings- och informationsinsatser
- Har erfarenhet från handläggning- och utredningsarbete
- Har arbetat i en politiskt styrd organisation
- Har kunskaper i boknings- och föreningsadministrationssystemet FRI5

Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare

Tillträde
Snarast, enligt överenskommelse

Kontakt
Kanslichef Martin Wedin Hansson, 0410-73 38 55

Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
2022-12-18 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Vi tillämpar löpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024