OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som föreningssamordnare ligger organisatoriskt under enheten främjande, förebyggande. I enheten har vi bl.a. team civilsamhälle som består av Föreningsstöd och koordinatorerna för skola som arena och Lights on. I enheten ingår även resursteam heder, fältverksamheten och Hälsoteket i Väster. Föreningsstöd arbetar med hela civilsamhället och dess idéburna organisationer t ex idrottsföreningar, scouter, och till viss del studieförbund. I enhetens uppdrag ingår att skapa rätt förutsättningar för ett aktivt föreningsliv, där det ska vara enkelt att få utveckling, stöd och svar. I tätt samarbete med fritidsenheterna och resten av staden så strävar vi efter att ge unga en bra start i livet samt meningsfull fritid. Framåt kommer vi att behöva omvärldsbevaka och hitta nya sätt att samverka med civilsamhället för att nå framgång.
Om uppdraget som föreningssamordnare
I rollen som föreningssamordnare behöver du kunna arbeta både med dina egna ansvarsområden och kunna stötta resten av enheten med deras samlade uppdrag. Det innebär både strategiskt- och operativt arbete.
Du kommer att vara förvaltningens kontaktperson i frågor som rör föreningsfrågor och samverkan med civilsamhället, vilket kan innebära att bidra i kommunens förvaltningsöverskridande arbete för att stötta civilsamhället och det kan även innehålla att projektleda och/eller delta i utredningar som berör civilsamhället.
Detta arbete sker i nära samverkan med övriga kollegor på förvaltningen som också arbetar med civilsamhället och föreningsfrågor. Som föreningssamordnare leder du förvaltningens arbete med att ta fram och erbjuda utbildningstillfällen till stadens föreningsliv, till etablerade och nystartade föreningar. Du ansvarar för att kommunicera med föreningslivet i de kanaler som förvaltningen arbetar med.
I rollen som föreningssamordnare blir du ansvarig för att sprida kännedom om bidragsreglerna samt att kommunicera och marknadsföra föreningsbidragen för att bredda antalet inkommande ansökningar från föreningslivet.
I din roll ingår även att handlägga, bereda beslut, förbereda utbetalning och genomföra uppföljningar av förvaltningens bidragshantering.
Din profil
Vi söker en mångfacetterad person som har för arbetsuppgifterna relevant akademisk utbildning och arbetserfarenhet från kommunikation, civilsamhälle och bidragshandläggning.
Du kan skriva och tolka avtal och överenskommelser.
Det är meriterande om du har kunskaper om hur en skapar IOP.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du har högskoleexamen minst 3 år, inom socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig. Du som söker behöver även ha erfarenhet av bidragshandläggning samt förbereda underlag till politisk nämnd.
B-körkort är meriterande.
Som person ser vi att du behöver vara ansvarsfull, du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
För tjänsten trivs du som är förändringsorienterad. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.
Vidare är du bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Vilken befattning som tillämpas vid anställning fastställs efter att erforderliga beslut har fattats.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.