OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Flen, Helgesta-Hyltinge församling ligger mitt I Sörmlands hjärta, i Strängnäs stift. Vi är ett glatt arbetslag som under de kommande åren kommer att nyrekrytera på grund av pensionsavgångar. Vi är en mindre traditionell församling med tre kyrkor, med pendlings möjligheter med tåg och bil från flera större orter. Församlingen har fyra kyrkogårdar, tre kyrkor och tre församlingshem och andra fastigheter.
Vi söker en ansvarig för kyrkogård och fastigheter som vill samordna och utveckla arbetet med våra kyrkogårdar och fastigheter. Tjänsten är till största delen en administrativ tjänst. Arbetsrum är belägen i församlingshemmet i Flen.
I tjänsten ingår vara kontaktperson mot berörda myndigheter, exempelvis Länsstyrelsen och Flens kommun. Du deltar i möten om begravningsverksamheten och är en viktig del i arbetsmiljöarbetet, förvaltning enlig kulturmiljölagen samt bedriver aktivt miljö- och klimatarbete. Du blir en viktig kugge i församlingens verksamhet och rapporterar direkt till kyrkoherden.
I verksamheten ingår bl a:
- löpande yttre och inre skötsel av kyrkogårdar, kyrkor och övriga lokaler
- planering av investeringar och löpande underhåll
- förebyggande arbete inom arbetsmiljö, säkerhet, miljö med mera
- kontakter med myndigheter
- beredning och föredragning av ärenden i kyrkorådet
I tjänsten ingår också ekonomi i församlingen. Där är huvuduppgiften löneprocessen; granska tidrapporter, ta fram löneunderlagslistor men även hantera fakturor och kollekter. Du är en viktig länk mot servicebyrån gällande ekonomi och lön.
Du har ekonomisk utbildning alt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och tidigare erfarenhet inom ekonomiadministration.
- Meriterande om du har erfarenhet av Svenska kyrkans system som till exempel Aveny och KOB.
- Meriterande med goda kunskaper i Officepaketet.
- Mycket god svenska i tal och skrift är en förutsättning för tjänsten
Vi ser att du har goda kunskaper inom fastighetstekniska frågor, gärna med lämplig högskoleutbildning eller motsvarande. Kompetens för ekonomisk uppföljning, upphandlingar samt arbeta med planmässigt och akut underhåll. Vi ser gärna att du har erfarenhet av miljöbalken, kulturmiljölagen och begravningslagen. Du har också erfarenhet av arbetsledning samt goda kunskaper i administration och ekonomi. Du är noggrann och inger förtroende samt har förmåga att skapa goda relationer både inom och utanför församlingen. Du är lyhörd och kommunikativ samt har god förmåga att möta människor och hantera skiftande situationer. För att trivas i rollen behöver du vara självgående, serviceinriktad och effektiv.
Det är inte ett krav men en stor fördel om du har erfarenhet från Svenska kyrkan eller annan förtroendemannastyrd organisation. Det är dock viktigt att du har ett stort intresse för vår verksamhet. Vi förutsätter att du kan identifiera dig med svenska kyrkans kultur och värderingar som bygger på kristen tradition och värdegrund.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Du behöver ha körkort (gärna ett utökat B-körkort) och tillgång till egen bil. Urvalsprocessen sker löpande.
Lön och tillträde
Ange löneanspråk i ansökan. Tillträdesdag snarast efter överenskommelse.
Arbetsuppgifter
Denna tjänst består av två delar, den ena är att leda begravning och fastighets-frågor och den andra är som ekonomiassistent.