Företagsrådgivare till Af Växjö

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

En viktig del av vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationer med arbetsgivare och att hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens. Vill du vara en nyckelperson i detta arbete?

Som företagsrådgivare har du en nyckelposition i enhetens arbetsgivararbete och du förväntas ge stöd till både chefer och kollegor. Uppdraget innebär att jobba strategiskt för att skapa framgångsrika arbetsformer vad gäller matchnings- och arbetsgivararbete inom enheten. Som företagsrådgivaren är du vår interna expert och bärare av kompetens gällande behov och förutsättningar för företagande, arbetsmarknad och anställningsfrågor. Då yrkesrollen är ny kommer en del av arbetet innebära att utveckla arbetssätt och metoder samt skapa strukturer och processer för ett framgångsrikt arbetsgivararbete. Du förväntas ha ett mycket bra samarbete med kollegor och chefer inom olika delar av verksamheten i samband med detta utvecklingsarbete.

Du förväntas bygga upp och utveckla en förtroendeställning och vara ett professionellt och inspirerande stöd till det lokala näringslivet och övriga intressenter, t.ex. genom att initiera och leda olika typer av externa nätverk och företräda Arbetsförmedlingen i olika sammanhang. En viktig del i arbetet är att hålla sig väl uppdaterad om vad som händer inom verksamhetsområdet och dela med sig av kunskaper och erfarenheter internt och externt.

I vår egen organisation kommer du att vara expert inom området arbetsgivarrelationer och företagsrådgivning. Arbetet innefattar att ta ansvar för och säkerställa kompetensutveckling på kontorsnivå t ex genom att lyhört lyssna in behoven och skapa intern utbildning och träning för kollegor. Du kommer att verka och samverka med större delen av organisationen och särskilt med vårt arbetsgivarteam och Steg 3. Det är viktigt att du har ett driv och kreativitet vad gäller service och lösningar som du vill förmedla och finslipa tillsammans med kollegorna. Du behöver se nätverkande internt och externt som en självklar del i ditt arbete och du behöver känna dig bekväm med att framträda och tala inför publik.

Kvalifikationskrav 

Du har:



Flera års yrkeserfarenhet med arbete mot arbetsgivare i extern- och relationsskapande roll samt yrkesmässig erfarenhet av en konsultativ roll till olika arbetsgivare.



Mycket goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle och väl orienterad om det arbetsmarknadspolitiska uppdraget och om arbetsförmedlingens verksamhet.



God kunskap om lagar, avtals- och affärsmässiga förutsättningar kring anställningsförhållanden, företagande och rekrytering.



Stort intresse för företagande och tillväxtfrågor.



Avslutad gymnasieutbildning.



B-körkort.



Kompetenskrav
Du är



Relationsskapande och har förmågan att bygga och upprätthålla långsiktiga relationer



Självgående mot uppsatta mål



Nytänkande med god förmåga att engagera och driva mot utveckling.



En god pedagog med analytiskt sinne.



 

 Meriterande



Erfarenhet av att planera och genomföra olika utbildningar samt coaching av kollegor.



Erfarenhet av att jobba strategiskt.



Högskoleutbildning.



 

Övrigt  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för uppdraget och kraven i det.

Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning 6 månader tillämpas om du inte redan är tillsvidareanställd som arbetsförmedlare inom myndigheten.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 23 november. Ansök genom att godkänna villkoren nedan och bifoga ett personligt brev där du kort beskriver vad som lockar i detta uppdrag, vad du vill bidra med samt dina relevanta erfarenheter för aktuellt uppdrag samt ditt CV.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 november 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare till Norrköping

Arbetsförmedlare till Norrköping

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Motala

Arbetsförmedlare till Motala

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Linköping

Arbetsförmedlare till Linköping

25 november 2024

Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsmarknadssekreterare

25 november 2024