OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Beskrivning
Värmlands projektparaply söker en företagssamordnare under förutsättning att vi beviljas nationella medel för sökt projekt Värmland ReAct där syftet är att stärka ungas ställning på arbetsmarknaden.
I tät samverkan med näringslivet ska Värmland ReAct samverka med nio kommuner i Värmland (Eda, Forshaga, Hagfors, Karlstad, Munkfors, Storfors, Säffle, Torsby och Årjäng). Målgruppen är kvinnor och män som har blivit arbetslösa under pandemin med fokus på åldrarna 16-20 år.
Projektets fokus är att motverka Värmlands segregerade arbetsmarknad med fokus på unga och verka för att dessa snabbare hittar rätt jobb eller utbildning. Företagssamordnarens uppdrag är att identifiera insatser för att utöka matchningen på arbetsmarknaden, jobba med att hitta utbildningsinsatser för unga som gör dem attraktiva på den samma och till sist hitta nya vägar för ingångsjobb. Detta arbete ska ske i tät samverkan med organisationen Företagarna Värmland.
Huvudsaklig arbetsplats kommer vara hos organisationen Företagarna Värmland, du kommer dock att arbeta i ett centralt resursteam tillsammans med två utbildnings- och arbetsgivarsamordnare i projektet. Ansvarig för ledning av projektet som helhet är projektkoordinator som arbetar i Värmlands projektparaply.
Arbetsuppgifter
Några av dina arbetsuppgifter som företagssamordnare kommer vara att:
- Ansvara för kartläggning av småföretagares rekryteringsbehov.
- Ta fram/påvisa behov av kortare utbildningsinsatser som skräddarsys för att stärka de ungas möjligheter till anställning.
- Organisera och genomföra digitala studiebesök hos företag, studiebesök på plats, arbetsprövningar och praktikplatser.
- Skapa, organisera och genomföra mötesarenor mellan unga, småföretagare och kommunernas projektpersonal genom t.ex. lunchträffar, speed dating mm.
- Information till grupper (företagare, personal i kommuner, ungdomar).
- Samarbeta i team med Företagarna Värmland och projektets utbildnings- och arbetsgivarsamordnare.
- Arbeta utifrån horisontella principer (jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering).
- Rapportera och redovisa till centrala projektorganisationen.
Kvalifikationer
För att axla rollen som företagssamordnare är det viktigt att du är serviceinriktad, initiativtagande, driven och noggrann i ditt arbete. Därtill är du samarbetsinriktad, men har samtidigt god förmåga till självständigt arbete och får saker genomförda.
Vi ser gärna att du har akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av att arbeta i företagsorganisationer eller liknade är meriterande. Det är önskvärt med tidigare erfarenhet av att ha arbetat med stöd till företag i frågor kring rekrytering och företagsutveckling. Vi ser gärna att du har kunskap om målgruppen unga som varken arbetar eller studerar. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Gärna kunskap om eller erfarenhet av arbete med horisontella principer (jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering).
B-körkort är ett krav då arbetet kommer innebära regelbundna resor inom länet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.