OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.
HR-enheten söker nu en driven och erfaren HR-person som har goda kunskaper i lagar och avtal som styr kommunal verksamhet samt god vana att tillämpa dessa kunskaper till en nyinrättad tjänst som förhandlingsansvarig.
HR-enheten har en central och viktig roll då vi både styr och stödjer organisationen samt säkerställer att HR skapar värde för Värmdö kommun att möta de behov som kommunen har inom personalpolitik, arbetsrätt och löneområdet. Enheten består av nio medarbetare och är en del av kontoret för styrning och stöd.
Som förhandlingsansvarig har du det övergripande ansvaret för arbetsrättsfrågor, fackliga förhandlingar, fackliga relationer, lönebildningsfrågor, löneöversynsprocessen och arbetsrättsavtalsfrågor. Du håller dig och verksamheten uppdaterad på förändringar i lagtext och kollektivavtal, analyserar, värderar och föreslår arbetsrättsliga förändringar för implementering samt ger förslag till arbetsgivarpolitiska beslut kopplat till lagar och avtal. Du är organisationens arbetsrättsliga expertstöd och stödjer både chefer, HR-kollegor och verksamheter i tolkning och kunskap kring lagar, avtal och lönebildning. Du medverkar i den centrala samverkansgruppen och utifrån vår nuvarande rutin ingår du också i styrgruppen för hantering av visselblåsarärenden.
I uppdraget ingår också att förbereda underlag inför förhandlingar, göra research kring AD-domar och prejudikat och föreslå agerande utifrån detta. Du genomför förhandlingar, deltar tillsammans med andra i förhandlingar och andra arbetsrättsliga sammanhang samt förbereder underlag inför förhandling och slutlig dokumentation i ärenden. En annan viktig uppgift är också att sprida kunskapen i organisationen, guida och ge vägledning, såväl internt inom HR-enheten som till verksamheterna. Du är en viktig del i arbetet med att ta fram och tillsammans med HR-partners utveckla processer och styrdokument inom området för att fortsatt säkerställa kvalitet, regelefterlevnad och effektivitet. Du kommer i ditt uppdrag att ha särskilt stöd av en HR-partner som har arbetsrätt och samverkan som sitt specialistområde.
I rollen som förhandlingsansvarig ingår även att du till viss del arbetar som HR-partner där du arbetar både operativt och strategiskt med att stötta förvaltningens chefer inom hela HR-området. I ditt arbete som HR-partner har du ett kontaktmannaskap för primärt cirka sju chefer.
I grunden finns ett lokalt samverkansavtal och goda fackliga relationer. Du har täta dialoger med våra arbetsgivarorganisationer och har möjlighet att representera Värmdö kommun i flera olika nätverk inom området. I uppdraget rapporterar du till chefen för HR-enheten men du verkar och stödjer hela HR-enheten.
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom området HR, som bland annat arbetsrätt och arbetsmiljö, och minst tre års erfarenhet av arbete inom HR med fokus på förhandlingar, samverkan och löneöversynsarbete. Du har goda kunskaper i arbetsrättsliga lagar och avtal liksom andra som styr kommunal verksamhet samt god vana att tillämpa dessa kunskaper. Det är också önskvärt att du har kunskap och erfarenhet av att leda projekt. Utöver detta har du goda och dokumenterade kunskaper i förhandling, personalekonomi, nyckeltal samt intresse och fallenhet för samband mellan arbetsrättsliga ställningstaganden och ekonomiska konsekvenser. Det är meriterande om du har erfarenhet av flera års HR-arbete inom kommunal verksamhet och större komplex organisation.
Som person har du ett stort intresse för arbetsrättsliga frågor, är självgående och resultatorienterad. Du har en analytisk förmåga och kan dra slutsatser från data och statistik. Självklart har du starka förhandlingsfärdigheter och förmåga att hantera komplexa förhandlingssituationer. Uppdraget ställer krav på ansvarstagande, mod, affärsmässighet, en god kommunikativ förmåga och förmåga att prioritera och behålla fokus vid hög arbetsbelastning. Andra viktiga egenskaper är handlingskraft, samarbetsförmåga och ett strukturerat arbetssätt samt känsla för när det är viktigt med hög grad av integritet.
Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Från Slussen pendlar du enkelt med buss som tar ca 30 minuter till vårt moderna kommunhus. Vi sitter i ljusa lokaler med öppet landskap med tillämpning av flexkontor beläget centralt i Gustavsberg.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i kommunhuset i Gustavsberg.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan.
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.