OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en förhandlingschef till Skellefteå kommun.
Det händer mycket i Skellefteå. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen.
Med drygt 8000 medarbetare är Skellefteå kommun den största arbetsgivaren i Skellefteå. Vi jobbar mest av allt för andra och varandra – och alltid med hållbara perspektiv. Det gemensamma målet med vårt arbete är att kommunen ska fungera så bra som möjligt för alla människor som bor och verkar här.
Kommunledningskontoret är en av sex förvaltningar i kommunen. Här arbetar vi för att utveckla hela Skellefteå, med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg. Förhandlingschef är placerad på avdelningen Personal och utveckling, som ansvarar för att i nära samarbete med övriga förvaltningar leda kommunens övergripande HR-arbete och kommunens digitaliseringsfrågor. Avdelningen leds av personalchef och består även av tre HR strateger och kommunens CIO.
Som förhandlingschef i Skellefteå kommun ges du möjlighet att jobba i en av kommunens mest innovativa och centrala arbetsmiljöer, en aktivitetsbaserad arbetsplats som är utformad för att möta dig och dina behov.
Vi gör skillnad, varje dag, för hela Skellefteå. Välkommen att bli en av oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som förhandlingschef ansvarar du för att i ett långsiktigt perspektiv utveckla, samordna och följa upp Skellefteå kommuns personalpolitik.
Du företräder arbetsgivaren Skellefteå kommun och har övergripande ansvar för facklig samverkan samt förhandlingsverksamhet avseende tvister och andra centrala förhandlingar inom personalområdet. Vidare ansvarar du för att arbetsrätt- och förhandlingsverksamheten bedrivs i enlighet med personalnämndens delegation, styrande dokument och mål. Du leder arbetet med tolkning, tillämpning av lagar och avtal samt regler inom arbetsrättens område. Du ansvarar även för löneöversyns- och lönebildningsprocessen samt för att förändringar i verksamheterna sker utifrån arbetsgivarens skyldigheter och i enlighet med personalpolitiken.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen med arbetsrättslig inriktning eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Arbetet kräver gedigna kunskaper och erfarenheter inom arbetsrätt, lönebildning och förhandling. Det är meriterande om du har flera års erfarenhet inom HR samt erfarenhet från kommunal verksamhet och offentlig arbetsrätt i ledande position. Du har förmåga och erfarenhet att driva förändringsarbete både på organisationsövergripande nivå och inom enhetens arbetsområde.
För att lyckas i rollen som förhandlingschef behöver du ha ett strategiskt långsiktigt perspektiv med fokus på Skellefteå kommuns övergripande mål. En annan värdefull del är att du har god kommunikativ förmåga samt är skicklig på att företräda kommunen på ett professionellt och trovärdigt sätt. Du har en viktig roll i att skapa ett förtroendefullt samverkansklimat inom organisationen, med chefer, fackliga företrädare och medarbetare samt skapa interna och externa nätverk.
I din roll som ledare förväntas du involvera, ta vara på idéer, kunskap och engagemang hos medarbetarna. Som person och ledare är du tydlig samt har en väl utvecklad verbal och skriftlig förmåga. Naturligtvis har du ett starkt samhällsengagemang och delar Skellefteå kommuns grundläggande värderingar och etiska principer.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret arbetar för att utveckla hela Skellefteå med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg.
Här ligger ansvaret för en rad övergripande frågor. Det handlar bland annat om kommunikation, personal, ekonomi, planering, samhällsutveckling och näringslivsfrågor.
Utöver det ska kommunledningskontoret vara kompetensresurs för kommundirektören, ledningsgruppen, förvaltningschefer och vd:ar för våra kommunägda bolag, så att kommunkoncernen utvecklas utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.