OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och driva utvecklingen av arbetsgivarrollen i Västerås Stad?
Verksamhetsområde HR på Stadsledningskontoret stöttar kommunstyrelsen med det strategiska och stadsövergripande HR-arbetet. Vi levererar stadsgemensamma stödfunktioner och tjänster inom löneadministration, arbetsmiljö, HR-system, arbetsrätt, rekrytering, ledarutveckling och arbetsgivarvarumärke. Nu söker vi en förhandlingschef!
ARBETSUPPGIFTER
Som förhandlingschef har du det övergripande strategiska arbetsgivaransvaret för att leda, samordna och följa upp frågor som rör arbetsrätt, avtal, lönebildning, omställning och förhandlingar. Dina kontaktytor sträcker sig genom hela organisationen och du har ett nära samarbete med HR-cheferna på stadens olika förvaltningar där du är med och stöttar verksamheten i arbetsrättsliga tvister, förhandlingar och lönefrågor. En viktig bit är att utbilda chefer och HR i bland annat arbetsrätt och lönebildning och att sköta omvärldsbevakningen kring nya lagar, regler och riktlinjer. Som stöd i det arbetet ingår du i ett nationellt nätverk för förhandlingschefer inom SKR (Sveriges Kommuner och Regioner).
Förhandlingschefen ansvarar för enheten arbetsgivarstöd som består av två arbetsmiljöstrateger, två HR-konsulter med inriktning företrädesrätt och matchning, en förhandlare samt systemförvaltning av stadens personaladministrativa system. Systemförvaltingen leds av en operativ avdelningschef och består av 8 medarbetare.
KVALIFIKATIONER
Som förhandlingschef har du en självklar förmåga att etablera relationer och bygga upp ett förtroende hos kommunledningen, den politiska ledningen och de fackliga organisationerna. Du samverkar brett över organisationen och kommunicerar tydligt vilka förväntningarna är på alla berörda parter samt följer upp på det ni kommit överens om. När en situation blir pressad bidrar du med ditt lugn och ser vad som behöver prioriteras för att verksamheterna ska nå sina mål. Att självständigt och i samverkan med stadsledningen fatta beslut för att komma vidare i olika processer är avgörande.
Ditt ledarskap bygger på ömsesidig respekt och du förser andra med de befogenheter som krävs. Du är en referenspunkt för dina medarbetare och genom din förmåga att motivera till delaktighet och engagemang skapar du en kultur där alla strävar mot att förbättra verksamheten. Utmaningar ser du som nya möjligheter och du sätter ribban högt.
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, gärna med fokus på arbetsrätt eller personalvetenskap, eller annan likvärdig utbildning kombinerat med erfarenhet vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat förhandlingsarbete och lönebildningsarbete i en större komplex organisation och en gedigen kunskap med praktisk erfarenhet av det arbetsrättsliga området och kollektivavtalsfrågor. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och har haft personalansvar ser vi det som meriterande.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.