OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Försäkringsdirektör till avdelningen för Funktionsnedsättning
Till avdelningen för Funktionsnedsättning (FV) söker vi nu en Försäkringsdirektör. Verksamheten sker på flera olika orter i Sverige och består av de tre verksamhetsområdena; FV Kundmöte, FV Ledningsstöd samt FV Utveckling och stöd. Cirka 2000 medarbetare arbetar på avdelningen.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsdirektör har du det myndighetsövergripande ansvaret för avdelningens hela verksamhet. Du har budget-, arbetsgivar- och ledningsansvar för din avdelning och ingår i myndighetsledningen samt rapporterar till Försäkringskassans generaldirektör.
Du styr din verksamhet utifrån ett systemsynsätt där du tar ansvar för att verksamheten styrs rättssäkert och effektivt. I ditt ansvar ingår att aktivt arbeta med kvalitetsutveckling och ständiga förbättringar för att skapa effektiva verksamhetsprocesser och IT tjänster. Du ansvarar för samordning och prioritering inom det tvärfunktionella arbetet som sker i nära samarbete med andra avdelningar, stödfunktioner och ansvariga för de olika livssituationerna. Att skapa nätverk och förutsättningar för goda samarbeten med andra relevanta myndigheter och aktörer är en förutsättning för att lyckas.
Som högsta chef för avdelningens medarbetare har du arbetsmiljöansvaret för avdelningen samt ansvarar du för att tillämpa statens och Försäkringskassans arbetsgivarepolitik. Du driver utvecklingen av chefs-/ledarskapet och medarbetarskapet samt verkar för att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö inom avdelningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleexamen gärna med juridisk eller ekonomisk inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• gedigen erfarenhet av ledarskap och strategiskt ledningsgruppsarbete
• erfarenhet av att leda genom andra chefer
• erfarenhet av förändringsledning och kvalitetsarbete
• god strategisk förmåga med helhets- och utvecklingsperspektiv där du ser de inbyggda logikerna i en komplex verksamhet
• förmågan att effektivt styra verksamhetens ansvarområde och produktion
• god samarbetsförmåga och där du skapar nätverk med goda relationer och högt förtroende såväl externt som internt
• god kommunikativ förmåga såväl internt som externt
• tilltro till medarbetarnas motivation och engagemang samt förmåga att ta ansvar, utvecklas och arbeta mot uppsatta mål i sina team
• god kunskap och genuint intresse för samhällsfrågor
• ett mycket gott omdöme och en personlig mognad
• har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom staten
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid med tillträde efter överenskommelse. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll samt chefstest innan beslut om anställning fattas. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer även säkerhetsprövning enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen att genomföras. Placeringsort Stockholm.
Om du har frågor kontakta
För frågor om tjänsten vänligen kontakta HR-direktör Marie Hallander Larsson tfn 072-583 95 45. För frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-specialist Ola Bergström tfn 010-116 28 97. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST: Anne Hagberg tfn 010-116 12 93, SACO: Rita Lundström tfn 010-111 43 72, Seko: Johanna Grundström tfn 010-115 30 44
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast torsdagen den 16 juni 2016 märkt med diarienummer 033051-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Vi undanber oss vänligen erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.