OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Vi söker Försäkringshandläggare med placering
Nationellt försäkringscenter i Norrköping
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkring och för handläggning av tillfällig föräldrapenning samt sjukpenningsgrundande inkomst (SGI).
När du arbetar med tillfällig föräldrapenning möter du nyblivna föräldrar som tar ut ersättning vid barns födelse. Du kommer att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många kunder ansöker om tillfällig föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom tillfällig föräldrapenning fattar du beslut om sjukpenninggrundande inkomst, som ligger till grund för vilken ersättning som ska betalas ut. Det innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor, Arbetsförmedlingen och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
10 tjänster, visstidsanställning under sex månader, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Inger Allert, tel 010-112 31 79 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Klara Skoog, tel 010-119 57 41 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Anna-Britta Lodmyr tel 010-112 31 06 Seko: Ann-Charlotte Pagden, tel 010-113 70 65.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 13 augusti 2014 märkt med diarienummer 035540-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.