OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Vi söker Försäkringshandläggare till avdelningen för nyanlända eller arbetssökande med placering Malmö
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning aktivitetsstöd. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du kunder som får aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning när de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Kunden kan vara unga vuxna som söker sitt första jobb eller en person som ska starta företag. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning när kunden är frånvarande från ett program samt beräknar tillfälliga minskningar eller avdrag på grund av exempelvis föräldrapenning eller studiemedel. Du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera. Kunderna kommer ofta att vända sig direkt till dig med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Rekryteringsprocessen är planerad att starta i början av v36.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Karin Olsson, tel 010-118 69 24 eller Christel Andersson, tel 010-118 69 04 (för frågor om tjänsten). HR specialist: Louise Hult, tel 010-119 55 14 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbund ST: Josef Kohsar, tel 010-117 60 51. Saco-S: Tommy Persson, tel 010-118 66 40 eller Kerstin Johannesson, tel 010-111 6814. Seko: Anne Svensson, tel 010-113 83 07.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2/9 2015 märkt med diarienummer 040166-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Vi kommunicerar via e-post så var uppmärksam på din mail efter sista ansökningsdag!