Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare till Avdelningen för barn och familj i Norrköping 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar beslut om ersättning. 

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning barnbidrag eller föräldraförsäkring. 

När du arbetar med barnbidrag utreder du bland annat rätten till barnbidrag och flerbarnstillägg för kunder i väldigt olika livssituationer som ibland kan vara svåra. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Skatteverket, Migrationsverket, Centrala studiestödsnämnden och kommuner. Du har också kontakt med kunder via brev, mail eller telefon. I din handläggning hanterar du både kunder med ärenden av utredande karaktär såväl som kunder med ärenden som hanteras snabbt. 

När du arbetar med föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning har du bland annat kontakt med föräldrar som tar ut ersättning vid barns födelse. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Många kunder ansöker om ersättning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning utreder du och fattar beslut om sjukpenninggrundande inkomst. Det innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Du har kontakt med kunder via brev, mail eller telefon och dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. I din handläggning hanterar du företrädesvis kunder med ärenden som hanteras snabbt men även kunder med ärenden av utredande karaktär. 

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• är flexibel och målfokuserad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan hålla en hög produktionstakt med bibehållen kvalitet
• har god kommunikativ förmåga
• har god datorvana 

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
Ett antal tillsvidaretjänster inom Barnbidrag och Föräldraförsäkring. Tjänsterna är heltid och tillträde är den 1 september. Provanställning i sex månader kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. 

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer: Annette Berggren, tel. 010-112 28 84 (Enhetschef för barnbidrag), Anne Fredriksson, tel. 010-116 44 55 (Enhetschef för föräldraförsäkring). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Monica Ljungström, tel. 010-112 28 45 Saco-S: Maria Lindgren, tel. 010-113 43 67

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 maj märkt med diarienummer 025305-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 26 april 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023