OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Försäkringshandläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning
Placering: Borlänge
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning beräkning assistansersättning.
När du arbetar med assistansersättning ansvarar du för den löpande ekonomiska administrationen för dem som sedan tidigare beviljats assistansersättning. I tjänsten ingår även utredningsarbete samt kontroll och uppföljning. Du samarbetar bl a med kommuner, assistansanordnare och inspektionen för vård och omsorg. För att trivas med arbetet är det viktigt att du tycker om siffror och ekonomi.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har arbetat med ekonomisk administration och/eller löneadministration
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering.
Om du har frågor, kontakta
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande Enhetschef Christina Sturesson tfn 010-119 92 38. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Jenny Nilsson tfn 010-111 43 60. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST: Erika Börgel tfn 010-112 58 55 och för SACO Mikael Ryberg 010-119 77 69.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 maj 2016 märkt med diarienummer 029587-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.