Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att vara delaktig i att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för handläggning av enklare arbetsuppgifter inom utredningsarbetet och utifrån gällande regelverk. Inom funktionsnedsättningen är det även aktuellt att beräknar ersättningar och fatta beslut om rätt ersättning. Vi arbetar teambaserat, med förbättringsarbete och har LEAN som verksamhetsstrategi.

Just nu söker vi Försäkringshandläggare med inriktning sjuk- och funktionsnedsättning. Det kan även bli aktuellt att arbeta med andra inriktningar.

Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, handikappersättning eller assistansersättning samt sjuk och aktivitetsersättning.

När du arbetar med sjukersättning möter du kunder som har fyllt 30 år men inte 65 år som ansöker eller beviljats sjukersättning på grund av att de troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Vi söker dig som 


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du: 


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna inom beräkning
• har arbetat med ekonomisk administration och/eller löneadministration

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Placeringsort är i Gävle eller Bollnäs. Tjänsterna är visstidsanställningar till 2016-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Det är heltid, med tillträde omgående, enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuerna i denna rekrytering kommer att genomföras under v.28-29.

Om du har frågor, kontakta Rekryterande chefer: Jenny Klang 010-111 81 05, Anders Forsman 010-111 25 22. HR-specialist Sara Bergström, 010-116 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Maria Isberg 010-111 44 09 eller Jeanette Johansson 010-111 47 41, Saco-S: Annelie Edvinsson 010-111 67 06, SECO Johanna Grundström 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 5 juli 2016 märkt med diarienummer 037230-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 juni 2016

Liknande jobb