Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare

Avdelningen för barn och familj i Sollentuna

Ansvar och arbetsuppgifter Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkring.

Som försäkringshandläggare är det viktigt att du alltid har kundens perspektiv i åtanke. Du lägger vikt vid att förenkla och kommunicera rättigheter och skapa trygghet för kunden. Du strävar alltid efter att inom ramen för en korrekt tillämpning av gällande lagstiftning möta kundens behov och överträffa förväntningarna på service, bemötande och kompetens. Du gör även rätt kundprioriteringar för att kunna ge rätt beslut till rätt kund inom rimlig tid.

Vi värderar din delaktighet, vilja och förmåga till samarbete samt ditt bidrag till ett arbetsklimat som främjar verksamheten. Du bidrar till arbetsglädje och en god arbetsmiljö genom att se möjligheter vid problemlösning samt förhåller dig professionell även i pressade och kravfyllda situationer.

Vi arbetar med ett teambaserat arbetssätt där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• Kan uttrycka sig skriftligt och muntligt i engelska

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare och tidsbegränsade, heltid, med tillträde 1 november 2016 enligt överenskommelse. Vid anställning tillsvidare tillämpar vi provanställning i sex månader. I denna rekrytering kommer vi att använda webbaserade urvalstester som en del i urvalsprocessen.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Lena Sjölund, 010-116 29 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Malin Nilsson, 010-116 79 28 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Madeleine Bornelius, 010-116 13 33 el. Kerstin Blomqvist-Löf, 010-116 31 12 Saco: Maria Lindgren, 010-113 43 67 el. Lise-Lott Eriksson 010-119 68 93 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 21 augusti 2016 märkt med diarienummer 045083-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 7 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 augusti 2016

Liknande jobb