Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare med placering

Avdelningen för barn och familj i Örebro

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkring.

När du arbetar med föräldraförsäkringen har du kontakt med föräldrar och blivande föräldrar, i telefon och skriftligt.Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall får du samtal från föräldrar som är i kris. Många kunder ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning handlägger du även tillfällig föräldrapenning (TFP) och sjukpenninggrundande inkomst (SGI), vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda försäkringskunskaper och erfarenhet av handläggning inom föräldraförsäkringsområdet

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde inom kort, enligt överenskommelse. Provanställning 6 månader tillämpas. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Lönesättning sker med hänsyn till sökandes erfarenheter av handläggning och övriga meriter.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Carina Hammarlund, 010-1134088 (för frågor om tjänsten). HR-Specialist: Mona Ward Holmberg, tel. 010-116 90 75. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Liselotte Nordvall, tel. 010-1134303 SACO-S: Maria Lindgren tel. 010-1134367 Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 18 september 2016 märkt med diarienummer 051515-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 september 2016

Liknande jobb