OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård, möjlighet till flexibla arbetstider och vissa möjligheter till distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Försäkringshandläggare med placering
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor i Kalmar
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag att stödja kunderna att ta tillvara sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter enligt reglerna för socialförsäkringen. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning återkrav. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar. Vi söker dig som gillar högt tempo och som har ett eget driv i arbetet. Vi arbetar teambaserat, vilket innebär att teamet gemensamt ansvarar för arbetsuppgifterna i det dagliga arbetet. God samarbetsförmåga är därmed viktigt.
När du arbetar med återkrav möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar för hela utredningen efter en impuls om felaktig utbetalning. Du utreder orsaken till den felaktiga utbetalningen, vilket kräver en objektiv bedömning av hur felet uppstod. I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till kunder som befinner sig i en ekonomiskt svår situation. I ditt arbete har du kontakt med bland annat Kronofogdemyndigheten, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
•
har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Nicklas Anderberg, 010-118 45 70 och Anna-Carin Svensson 010-115 80 60, (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karin Sköldgård, 010-119 51 99 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Emma Sävenryd 010-115 80 13, Saco-S: Joakim Larsson, 010-118 87 54, Seko: Anne Svensson, 010-113 83 07.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 oktober 2016 märkt med diarienummer 055210-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.