OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Försäkringshandläggare
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning Aktivitetsstöd och Etableringsförmåner, där du kommer att arbeta med båda inriktningarna parallellt. I rollen som försäkringshandläggare kan det även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du kunder som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Arbetar du med etableringsförmåner möter du kunder som är nyanlända till Sverige. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning och du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tillsvidaretjänster, heltid, med tillträde under jan och feb 2017. Vi tillämpar provanställning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Petra Karlsson Söderqvist 010-112 41 03 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Sjöstedt 010-112 41 81, Saco-S: Ester Nilsson 010-112 43 37, Seko: Ann-Charlotte Pagden 010-11 77 253.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 november 2016, ange diarienummer 059142-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.