Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård, möjlighet till flexibla arbetstider och vissa möjligheter till distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringshandläggare till utlandsverksamheten i Visby

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Som försäkringshandläggare möter du kunder, myndighetspersoner och andra aktörer från hela världen med många olika kulturella bakgrunder. Kunderna kan vara i situationer som är ovanliga utifrån ett svenskt perspektiv. Utländska myndighetspersoner kan agera utifrån ett regelverk och en förvaltningskultur som skiljer sig från vår. Du kan också möta andra länders expertkompetenser inom bl. a. medicin och juridik. Internationell lagstiftning är central i ditt arbete. Du behöver anpassa ditt bemötande till olika behov och kulturella förutsättningar. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna med både kunder och andra aktörer sker via telefon och skriftligt.

Försäkringskassan har lean som verksamhetsstrategi och flertalet av kontorets arbetsgrupper arbetar i team.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i svenska och engelska

 Det är meriterande om du


• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper i något eller några europeiska språk förutom svenska och engelska

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef: Cecilia Blixö, tel. 010-116 50 02 eller Anders Jarve, tel. 010-112 04 28 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Paulina Estephan, tel. 0703-241444 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Mattias Eldnor tel. 010-112 04 13. Saco-S: Mattias Bolin tel. 010-112 05 93.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2016 märkt med diarienummer 063484-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 november 2016

Liknande jobb