Försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare med placering Avdelningen för barn och familj i Göteborg

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning graviditetspenning. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med graviditetspenning möter du gravida kvinnor som har ett fysiskt ansträngande arbete och/eller är utsatta för risker i arbetsmiljön. Varje kvinna har en unik arbets- och hälsosituation och har rätt att få information och vägledning. Du bedömer rätten till ersättning fastställer och rimlighetsbedömer sjukpenninggrundande inkomst och tar ställning till om kvinnan är försäkrad för arbetsbaserade förmåner. Informationen som behövs i utredningen hämtar du från kunden och arbetsgivaren. Ibland kan du behöva besöka en arbetsplats. Det kan även bli aktuellt att kontakta sjukvården.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av hur man bemöter människor i svåra situationer                         

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Vi kommunicerar via mail och rekryteringsprocessen startar under v.47. Det är därför viktigt att du som söker löpande läser din e-post.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Johan Iwarsson, 010-119 51 28 och Mirela Memic, 010-119 50 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Henrik Eyton, 010-119 51 95 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Sara Nilsson, 010-119 24 32 Saco-S: Maria Lindgren, 010- 113 43 67 Seko: Anne Svensson, 010-113 83 07.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2016 märkt med diarienummer 063742-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 8 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 november 2016

Liknande jobb