Försäkringshandläggare, Avd för funktionsnedsättning i Skellefteå

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare med placering Avdelningen för funktionsnedsättning i Skellefteå

Inom avdelningen för Funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som försäkringshandläggare är det viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar till kunderna. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar beslut om ersättningar.

Nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning bostadstillägg. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med bostadstillägg möter du kunder som är i behov av ekonomiskt stöd för att betala sin boendekostnad. Kunderna kan ha både medicinska och ekonomiska svårigheter. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du gör ekonomiska uträkningar gällande räntekostnader, bidragsgrundande inkomster samt för personer som bedriver enskild näringsverksamhet. Du ansvarar för administrationen av utbetalningar. Du samarbetar med bland annat Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

 Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:



har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet



Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta:

Rekryterande chef: Bengt-Åke Andersson, tfn 010-111 47 98 eller Peter Öhman Lindblom, tfn 010-118 75 85 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist: Jenny Nilsson, tfn 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen)
Fackförbundet ST: Veronica Andersson, tfn 010-118 74 18. Saco-S: Veronica Johansson, tfn 010-119 20 99 Seko: Lena Lindfors, tfn 010-118 75 77

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 12 mars 2017 märkt med diarienummer 015328-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 februari 2017

Liknande jobb