Försäkringshandläggare, Borlänge

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård, möjlighet till flexibla arbetstider och vissa möjligheter till distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Försäkringshandläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning

Placering: Borlänge

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. 

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning administration assistansersättning.

När du arbetar med assistansersättning ansvarar du för den löpande ekonomiska administrationen för dem som sedan tidigare beviljats assistansersättning. Du kontrollerar brukarnas assistenters tidrapporter mot assistansanordnarnas räkningar och kundens beslut om assistansersättning. Utifrån det fattar du beslut om ersättningens storlek. Inom organisationen samarbetar du med personliga handläggare och specialister, externt har du viss kontakt med bland annat kommuner och assistansanordnare.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet 
• har arbetat med ekonomisk administration och/eller löneadministration

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Tre tjänster på heltid. En tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse och två visstidsanställningar med tillträde så snart som möjligt och längst till och med 2017-08-31. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering.

Om du har frågor, kontakta

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chefer: Christina Sturesson tfn 010-119 92 38 och Kristina Bauer Nordström 010-115 30 50. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Ellinor Dervinger tfn 010- 114 24 01. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST Erika Börgel tfn 010-112 58 55 och för SACO Mikael Ryberg 010-119 77 69.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2016 märkt med diarienummer 062429-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 november 2016

Liknande jobb