OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete är att bemanna kundcenter vilket innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Som försäkringshandläggare behöver du kunna hantera snabba förändringar samt kunna arbeta strukturerat för att ge bra service till individen och nå gemensamma mål.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18 och 28 år. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av familje- och boendesituationen samt att du beräknar och fattar beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutgiltiga, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag, förvaltare och banker.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• är kvalitetsmedveten och van vid mål- och resultatstyrning
• har erfarenhet av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna inom en myndighet
• har erfarenhet av att arbeta i team
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har erfarenhet att använda telefon som verktyg
• är flexibel och har lätt att hantera förändring
• har förmåga att bemöta människor i svåra situationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Startdatum i oktober eller enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Charlott Landin, 010-111 75 37 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010 -111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kathrine Alvkäll, 010-115 81 35, Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 maj 2021.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.