Försäkringshandläggare i kombination med studier: Inriktning mot telefoni

Försäkringshandläggare i kombination med studier: Inriktning mot telefoni

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Som student har du möjlighet att kombinera dina studier med kvalificerat och ansvarsfullt arbete på Försäkringskassan samtidigt som du får arbetserfarenhet inom offentlig förvaltning. Arbete i Försäkringskassan studentenhet kan ge dig goda utvecklingsmöjligheter inom Försäkringskassan och i din fortsatta yrkesutveckling.

Telefoni, kundkontakt, studentarbete
Som försäkringshandläggare med inriktning mot telefoni arbetar du schemalagd tid med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon både på svenska och engelska. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• I dagsläget studerar vid en universitets- eller högskoleutbildning t.ex. statsvetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, juridik, pedagogik eller ekonomi
• har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 30 högskolepoäng
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig.

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation och har god erfarenhet hur man möter människor i olika livssituationer
• har erfarenhet/kunskap om socialförsäkringen, förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster
• har övergripande kunskap om andra myndigheter för att kunna lotsa kunden rätt
• har goda kunskaper om samhällsaktuella frågor
• har god administrativ förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, deltid, tidsbegränsad anställning upp till sex månader med möjlighet till förlängning. Start enligt överenskommelse. Du förväntas kunna arbeta minst 12 timmar per vecka kontinuerligt under terminerna samt heltid under lov. Du måste vara beredd att arbeta heltid under utbildnings- och introduktionsveckan. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering tillämpar vi ett löpande urval.

Vi vill uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.

Kontaktpersoner
Chef: Annelie Rosen, tfn 010-114 55 03 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, 010-111 34 24 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Radmila Andric 010-119 21 94  Saco-S: Mats Furby 010-116 33 10 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 december 2022.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 december 2022
  • Ansök senast: 20 december 2022

Liknande jobb