OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare är du medarbetare i staten med ett viktigt uppdrag: att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Arbetet innebär att göra kontroller och utredningar av tidrapporter och räkningar, för att bedöma om de uppfyller kraven enligt lagstiftningen. Utifrån det fattar du beslut om ersättningens storlek. Du ansvarar för att betala ut ersättning för utförd assistans. Kontakten med de försäkrade sker både i telefon och i skrift. Här är det viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar. Du har kontakt och samarbetar med berörda kollegor inom Försäkringskassan, och även externa partners exempelvis assistansanordnare och kommuner. En del av arbetet innebär att under schemalagd tid ta emot inkommande samtal från assistansanordnare och kommuner.
Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett effektivt, strukturerat och noggrant arbetssätt
• är stabil och pålitlig
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• har arbetat med ekonomiska beräkningar eller ekonomiadministration
• har erfarenhet av kundmöten och telefoni i en tempofylld arbetsmiljö
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Rekryteringsseminarium och intervjuer kommer att ske from vecka 2.
Kontaktpersoner
Chef: Ann Strandberg, tel 010-114 33 17 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Catrin Idre, tel 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Timmy Lindqvist, tel 010-115 33 79 Saco-S: Nils Fridell, tel 010-111 25 59. Seko: Eliza Grundström tel, 010- 115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.