Försäkringshandläggare inom administration assistansersättning i Borlänge

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Försäkringshandläggare inom administration assistansersättning i Borlänge

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare är du statstjänsteman med ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ansvarar för den löpande ekonomiska administrationen för kunder som beviljats assistansersättning. Arbetet innebär att göra kontroller och utredningar av tidrapporter och räkningar, för att bedöma om de uppfyller kraven enligt lagstiftningen. Utifrån det fattar du beslut om ersättningens storlek. Kontakten med våra kunder sker både i telefon och i skrift. Här är det viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar till kunderna. Du har kontakt och samarbetar med berörda kollegor inom Försäkringskassan, och även externa partners exempelvis assistansanordnare och kommuner.

Vi söker dig som                                                                  


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett effektivt, strukturerat och noggrant arbetssätt
• är stabil och pålitlig
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• har arbetat med ekonomiska beräkningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tidsbegränsade t.o.m. 2017-12-31, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Kristina Bauer Nordström, 010-115 30 50 (för frågor om tjänsten) och HR-specialist Angelina Heineman, tfn 010-116 79 57 (för frågor om rekryteringsprocessen). Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Lena Olofsson 010-112 58 75 och Saco-S: Mikael Rydberg, tfn 010-116 34 39.

Ansökan

Välkommen med din ansökan 28 februari 2017. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 3 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 februari 2017

Liknande jobb