OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du individer som får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning under tiden som de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Individen kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb eller en person som ska starta företag. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning samt beräknar tillfälliga minskningar eller avdrag på grund av exempelvis föräldrapenning eller studiemedel. Du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera. Den sökande vänder sig ofta direkt till dig med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har. Kontakten sker via telefon eller skriftligt. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande telefonsamtal där du identifierar behov och ger både allmän och specifik information om de olika förmånerna.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga muntligt och skriftligt
• har god datorvana
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av kundmöten och telefoni i en tempofylld miljö
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• är resultatinriktad samt har erfarenhet av resultat- och målstyrd verksamhet
• har goda kunskaper i såväl svenska som engelska
• har god samarbetsförmåga
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. På grund av rådande situation med Covid-19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via Skype.
Kontaktpersoner
Chefer: Christina Westlund, tel 010-115 33 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialister: Ottilia Rasimus, tel 010-112 24 09 eller Catrin Idre, tel 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Morgan Andersson, tel 010-117 32 28, Saco-S: Camilla Leveau, tel 010-111 50 13, Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 november 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.