OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Försäkringshandläggare inom aktivitetsstöd i Östersund/Luleå
Avdelningen för nyanlända eller arbetssökande beslutar om och/eller betalar ut ersättningar och förmåner till kundgrupperna: nyanlända, arbetssökande, statligt tandvårdsstöd och internationell vård. Avdelningen har cirka 1 200 medarbetare på 8 orter över hela landet. Försäkringskassans verksamhet inom internationell vård ska skapa trygghet genom att ge information och betala ut berättigad ersättning för vård utanför hemlandet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du kunder som får aktivitetsersättning eller utvecklingsersättning när de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Kunden kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb eller en person som ska starta företag. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning när kunden är frånvarande från ett program samt beräknar tillfälliga minskningar eller avdrag på grund av exempelvis föräldrapenning eller studiemedel. Du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera. Kunderna kommer ofta att vända sig direkt till dig med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer
• har erfarenhet av kundmöten
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsade under perioden juni-augusti, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Tillsättning sker löpande.
Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner
Chef: Katrin Håkansson, 010-11 370 85 (för frågor om tjänsten). HR-administör Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Fahlen, 010-113 73 07, Saco-S: Malin Lund 010-117 72 94, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2017-04-04. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.