Försäkringshandläggare inom arbetsmarknadsstöd i Östersund

Försäkringshandläggare inom arbetsmarknadsstöd i Östersund

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Avdelningen för Nationell tandvård, internationell vård och arbetsmarknadsstöd (NA) arbetar med aktivitetsstöd, utvecklingsersättning, etableringsförmåner, internationell vård, statligt tandvårdsstöd och Familjebidrag till Totalförsvarspliktiga. Avdelningen har cirka 1 200 medarbetare på 8 orter över hela landet.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning grundersättningar för deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser, det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar, t ex tilläggsförmåner.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du har kontakt med medborgaren både via telefon och skriftlig och ansvarar för att ge medborgaren förutsättning att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan, varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

När du arbetar som försäkringshandläggare inom arbetsmarknadsstöd möter du individer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Individen kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb, en person som ska starta företag eller en person som är ny i Sverige. Du bedömer, beräknar och fattar beslut om rätten till ersättning i arbetsmarknadspolitisk insats. Deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program vänder sig ofta direkt till Försäkringskassan med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har, du har också kontakt med andra myndigheter och arbetslöshetskassor.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av kundmöten och telefoni
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av administration
• har erfarenhet av dokumentation och journalföring
• har god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tidsbegränsade, heltid och anställning från september 2021 till och med 31 januari 2022. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Det kan bli aktuellt med ett rekryteringsseminarium. Bifoga gärna även dina betyg och arbetsgivarintyg i ansökan.

På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via Skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument och arbetsintyg till din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Katrin Roos 010-113 70 85 (för frågor om tjänsten). HR specialist Stig Lindblom, 010-116 90 63 eller Marina Kiireva, 010-112 31 40 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Taavo, 010-112 63 76, Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37 och Seko: Eliza Grundström tel, 010-115 34 01.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 8 augusti.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 20 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2021
  • Ansök senast: 8 augusti 2021

Liknande jobb