OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med återkrav möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar självständigt för hela utredningen från konstaterad felaktig utbetalning till fastställt beslut. Din utredning utgår från gällande regelverk, vilket kräver rättssäkerhet och objektiv bedömning.
I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till personer som befinner sig i en ekonomisk svår situation. I ditt arbete har du kontakt med andra externa samarbetspartners såsom arbetsgivare och andra myndigheter. Du bidrar till ständiga förbättringar och att utveckla verksamheten mot Försäkringskassans målbild. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som skall arbeta hos oss har hög säkerhetsmedvetande. Du kommer ingå i ett team och som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.
Området återkrav finns på 6 olika orter i landet och nu startar vi en ny enhet för försäkringshandläggare i Malmö.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har god analytisk förmåga, gör kloka avvägningar och har ett gott omdöme
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har ett lösningsfokuserat och flexibelt förhållningssätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Antal tjänster, tillsvidare/, heltid, med tillträde från 1 september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Chef: Lina Svahn, tel 010- 111 83 98 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010-119 5620 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Therés Henriksson, tel 010- 114 15 19, Anne Catrine Gemzell, tel 010-111 25 29Saco-S: Saco-S: Joakim Larsson tel, 010-118 87 54. Seko: Johanna Grundström tel, 010 - 115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 juli 2021 Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.