OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med barnbidrag möter du föräldrar, familjehemsföräldrar och andra som kan få barnbidrag. Det kan till exempel vara sammanboende eller separerade föräldrar, ensamkommande flyktingbarn eller föräldrar till barn i särskola. Du utreder bland annat rätten till barnbidrag och flerbarnstillägg för individer i väldigt olika livssituationer som ibland kan vara svåra. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Skatteverket, Migrationsverket, Centrala studiestödsnämnden och kommuner.
Vi söker dig som:
• Har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• Är serviceorienterad
• Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• Har god kommunikativ förmåga
• Har datorvana.
Det är meriterande om du har:
• Förmåga att växla mellan arbetsuppgifter och arbetstempo
• God samarbetsförmåga
• Arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• Erfarenhet av kundtjänst/telefonkundtjänst
• Erfarenhet av administrativt arbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. För denna tjänst är medianlönen 27 700 kr/månaden. I och med att du skickar in ansökan bekräftar du att du har tagit del av uppgiften gällande medianlönen.
Kontaktpersoner
Chef: Annette Berggren, tfn: 010-112 28 84 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Adelina Popescu Waukan, tfn: 010-112 46 73 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carl Englund, tfn: 010-111 93 72. Saco-S: Maya Ghalam, tfn: 010-112 50 67. Seko: Fredrik Bruhn, tfn: 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du söker tjänsten kommer du även att få besvara ett antal urvalsfrågor.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.