OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
I de enskilda ärendena fattar du självständiga beslut, men när det gäller bl.a. planering och fördelning av arbetsuppgifter arbetar vi teambaserat och det ställs krav på att du tar ansvar och bidrar till gruppens arbete. Inflödet av ärenden varierar och det är därför viktigt att du har förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter och arbetstempo. Du behöver av samma anledning ha förmåga att hantera stora ärendemängder.
Dina arbetsuppgifter innebär att handlägga ärenden som gäller allmänt barnbidrag och flerbarnstillägg. Handläggningen är ofta beroende av andra aktörer, som t.ex. Skatteverket, Migrationsverket, CSN och kommuner. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande telefonsamtal och e-post från enskilda i vårt kundcenter. Du är vårt ansikte utåt och behöver ha god förmåga att formulera dig enkelt, rakt och tydligt i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du har
• förmåga att växla mellan arbetsuppgifter och arbetstempo
• god samarbetsförmåga
• arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• erfarenhet av kundtjänst/telefonkundtjänst
• erfarenhet av administrativt arbete
• tycker om att jobba i ett team
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Luis Rodriguez, tel 010-111 84 97, Goran Krsic, tel 010-116 22 90(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Peter Olgeson, tel 010-112 44 89 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Isa Malki, tel 010-11403 81, Saco: Axel Johannesson, tel 010-119 78 86
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16:e november 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.