OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18–28 år. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutgiltiga, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder ersättningsmottagaren. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker. Arbetet är uppdelat i lika delar telefoni och ärendehantering.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har jobbat inom kundcenter med vana av telefoni
• har vana av arbete med högt tempo
• är driven och flexibel med lätt att anpassa dig till förändringar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med preliminär start 1 september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Joanna Johansson, tel 010- 115 81 37 eller Peter Nilsson, tel 010-112 40 33 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Lindqvist, tel 010-111 94 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kalle Greiff, tel 010-118 31 14. Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55, Seko: Fredrik Bruhn, tel 010 -111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 april 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.