Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Luleå

Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Luleå

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med bostadsbidrag möter du personer mellan 18-29 år som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller föräldrar som behöver stöd som barnfamilj. Varje person har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet utreder och bedömer du en mängd information, exempelvis inkomst, familj- och boendesituation, för att självständigt fatta beslut om ersättning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutliga vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som personen har fått bidrag för. Det kan leda till att personen får ett återkrav. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld IT-miljö
• har erfarenhet av att arbeta med telefon som verktyg
• är kvalitetsmedveten och van vid mål- och resultatstyrning
• är flexibel och har lätt för att hantera förändring
• har god förmåga att ta till dig information utifrån gällande regelverk
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

20 tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Kontaktpersoner

Chef: Marina Lugnet, tel 010-111 29 29 eller Nina Selberg, tel 010-111 94 57 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Linnea Carlsson, tel 010-111 26 99 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55 Seko: Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 10 december 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.


Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 20 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2020
  • Ansök senast: 10 december 2020

Liknande jobb