OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18–28 år. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutliga, vilket innebär att de stäms av 4 gånger per år utifrån inkomstuppgifter inhämtade från Skatteverket. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder ersättningsmottagaren. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld IT-miljö
• har erfarenhet av att arbeta med telefon som verktyg
• är kvalitetsmedveten och van vid mål- och resultatstyrning
• är flexibel och har lätt för att hantera förändring
• har god förmåga att ta till dig information utifrån gällande regelverk
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med start enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Hannah Johannson, tel. 010-112 66 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, tel. 010-112 31 40 eller Emil Jarengrim, tel. 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Linnea Carlsson, tel. 010-111 26 99 Saco-S: Louise Henriksson, tel. 010-118 40 55 Seko: Seko: Fredrik Bruhn, tel. 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 september 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.