OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare är du medarbetare i staten med ett viktigt uppdrag: att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Bostadstillägg kan personer söka som har beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du utreder och gör ekonomiska uträkningar gällande bostadskostnad, inkomster, inkomst av kapital och tillgångar och ansvarar för administrationen av utbetalningar. Kontakten med de försäkrade sker både i telefon och i skrift. Här är det viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar. Du har kontakt och samarbetar med bland annat Skatteverket, Socialtjänsten och fastighetsbolag. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Viss del av din arbetstid, varje vecka, kommer du vara schemalagd och bemanna Försäkringskassans KC-telefoni, för att svara på allmänhetens frågor om bostadstillägg.
Du kan läsa mer om bostadstillägg på vår webbplats.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett effektivt, strukturerat och noggrant arbetssätt
• är stabil och pålitlig
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• har arbetat med ekonomiska beräkningar
• har jobbat inom kundcentertelefoni
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef Eva Medrala, tfn: 010-115 82 72 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Maria Esplund tfn: 010-112 15 62 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Jenny Sjöstrand, tfn 010-115 83 44, Saco-S: Peter Moberg, tfn 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, tfn 010-115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 september 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du söker tjänsten kommer du även att besvara ett antal urvalsfrågor.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.