Försäkringshandläggare inom EU-familjeförmåner i Malmö

Försäkringshandläggare inom EU-familjeförmåner i Malmö

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon.

När du arbetar med EU-familjeförmåner handlägger du ärenden som rör familjer där minst en av föräldrarna arbetar och/eller bor i ett annat EU-land. Inom EU finns det ett regelsystem för samordning av medlemsstaternas regler om social trygghet, vilket underlättar den fria rörligheten för personer. Du handlägger EU-familjeförmåner såsom barnbidrag och bostadsbidrag. Eftersom du arbetar med både EG-lagstiftning och nationell lagstiftning måste du veta vilket regelverk som har företräde i persons specifika fall. En stor del av arbetet är att administrera utbetalningsunderlag varje månad så att rätt ersättning går ut i rätt tid. Du kommer också göra inledande kontroller i ärenden innan dessa lämnas vidare för fortsatt utredning. I ditt arbete kan kontakt med bland annat arbetsgivare samt svenska och utländska myndigheter förekomma.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

 

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av administrativt arbete av kvantitativ karaktär
• har erfarenhet av att arbeta i team med gemensamt ansvar för uppdrag och arbetsuppgifter
• har kunskaper i annat EU-språk
• har goda kunskaper i engelska eftersom många underlag är skrivna på engelska

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse eller 1 mars 2022. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

 

Kontaktpersoner

Chef: Martin Wideklint, 010-111 23 82 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Lindqvist, 010-111 94 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Christel Lind, 010-114 01 67. Saco-S: Mattias Bolin, 010-112 05 93. Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 december 2021
  • Ansök senast: 15 december 2021

Liknande jobb