OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Föräldraförsäkringen inkluderar förmånerna Föräldrapenning och tillfällig Föräldrapenning, där även handläggning av sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) ingår i båda förmånerna, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har arbetat med att göra ekonomiska beräkningar
• har erfarenhet av växeltelefoni/kundtjänstarbete
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 15 oktober eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av rekryteringsprocessen.
Kontaktpersoner
Chef: Anette Westergren, tel, 010–1158006 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010–1186812 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Emma Svahn, tel. 010-11580 77, Saco-S: Louise Henriksson, tel.010-118 40 55, Seko: Johanna Grundström, tel.010-1153044
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 april 2020. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.