OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att stötta medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i kontakten med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Det är därför viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av att inhämta information från externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär att du till viss del är schemalagd i kundtjänst telefoni. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden
Det är meriterande om du
• Har erfarenhet av arbete med kundkontakter i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att arbeta med prestationskrav på individnivå såväl som teamnivå
• har erfarenhet av att i arbetet fatta självständiga beslut som påverkar andra individer
• har erfarenhet av att lösa matematiska uträkningar
• har erfarenhet av arbete i kundtjänst med inkommande samtal
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Marcus Persson, tel 010-115 80 82 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Alexandra Strandqvist, tel 010-112 44 58 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Maria Jonsson Cadelin, tel 010-112 28 07, Saco-S: Daria Memetovic, tel 010-118 40 78, Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 juni 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.