OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att handlägga utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen ska grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet oftast sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. Arbetet utförs självständigt, men med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i telefonikundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga och känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden
Det är meriterande om du
• Har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
• har erfarenhet av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare/ heltid/ med tillträde i april och maj eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer rekryteringseminarium och intervjuer troligtvis att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Kontaktpersoner
Chef: Christoffer Aamillom, tel 010- 118 40 34 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010- 119 56 20 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anne-Marie Ahlin, tel 010-118 41 34 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 januari. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.