OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kan också komma att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning så handlägger du även sjukpenninggrundande inkomst (SGI), vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. I din handläggning är du beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. Arbetet utförs självständigt, men med stöd av ett aktivt teamarbete.
I arbetet igår att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder. I vissa situationer kan man få arbeta med andra arbetsuppgifter inom myndigheten.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga och känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
• har erfarenhet av att lösa matematiska uträkningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Sex tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 1 oktober eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan det bli aktuellt med arbetspsykologiska test. Om du går vidare i urvalet kommer en inbjudan till ett digitalt rekryteringsseminarium den 27 maj.
Kontaktpersoner
Chef: Maria Karlsson, 010-112 28 42 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Amelia Lesniewicz, 010-118 68 53 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Maria Cadelin Jonsson, 010-112 28 07Saco-S: Helen Aldorell, 010-112 06 00. Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 maj. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.