Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Västerås

Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Västerås

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen ska grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet oftast sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. Arbetet utförs självständigt, men med stöd av ett aktivt teamarbete. 

Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder. 

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har utbildning i beteendevetenskap
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att jobba i team/arbetslag med eget resultatansvar
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Jeanette Nordén, tel 010-119 23 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Therese Plantin, tel 010-119 22 35 Saco-S: Sanna Castillo Appell, tel 010-112 14 29 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 19 februari 2021.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 februari 2021
  • Ansök senast: 19 februari 2021

Liknande jobb