OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med graviditetspenning möter du gravida kvinnor som har ett fysiskt ansträngande arbete och/eller är utsatta för risker i arbetsmiljön. Varje individ har en unik arbets- och hälsosituation och har rätt att få information och vägledning. Du bedömer rätten till ersättning, fastställer och rimlighets bedömer sjukpenninggrundande inkomst och tar ställning till om kvinnan är försäkrad för arbetsbaserade förmåner. Informationen som behövs i utredningen hämtar du från den sökande och arbetsgivaren. I mycket enstaka fall kan du behöva besöka en arbetsplats. Det kan även bli aktuellt att kontakta sjukvården.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Helene Karlgren, tel 010-112 49 28 eller Lina Edsgärd-Fog, tel 010-114 16 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, te 010-119 5620 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Hampus Nordin 010-,111 50 99 tel 010-117 31 37 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.