Försäkringshandläggare inom graviditetspenning i Göteborg

Försäkringshandläggare inom graviditetspenning i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med graviditetspenning möter du gravida kvinnor som har ett fysiskt ansträngande arbete och/eller är utsatta för risker i arbetsmiljön. Varje kvinna har en unik arbets- och hälsosituation och har rätt att få information och vägledning. Du bedömer rätten till ersättning, fastställer och rimlighetsbedömer sjukpenninggrundande inkomst och tar ställning till om kvinnan är försäkrad för arbetsbaserade förmåner. Informationen som behövs i utredningen hämtar du från den sökande och arbetsgivaren. I mycket enstaka fall kan du behöva besöka en arbetsplats. Det kan även bli aktuellt att kontakta sjukvården.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med att handlägga och fatta beslut som påverkar individer
• har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Helene Karlgren, 010-112 49 28 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Lindqvist, 010-111 94 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Hampus Nordin, 010-111 50 99. Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55. Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 februari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2022
  • Ansök senast: 25 februari 2022

Liknande jobb