Försäkringshandläggare inom sjukförsäkring i Karlshamn

Försäkringshandläggare inom sjukförsäkring i Karlshamn

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att de får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om sjukpenninggrundande inkomst. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Du utreder sjukpenninggrundande inkomst inom sjukförsäkring, du möter då kunder som på grund av sjukdom eller skada har rätt till sjukpenning, rehabiliteringspenning eller förebyggande sjukpenning.

Tjänsten innebär också att handlägga Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd är ett bidrag till arbetsgivare. Syftet med bidraget är att stödja arbetsgivare som anlitar expertstöd, till exempel företagshälsovård eller annan leverantör som är godkänd av Försäkringskassan, för att förebygga sjukfrånvaro eller underlätta återgång i arbete.

I arbetet ingår att besvara externa förfrågningar och viss annan löpande administration. Du har kontakt med olika aktörer i frågor som rör kundens ekonomi, till exempel Skatteverket, Arbetsförmedlingen, arbetsgivare och företagshälsovården.

Vi söker dig som:



• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare med tillträde den 1 september 2021 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner
Chef: Ingmar Gustafsson, 010 – 112 41 43 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, 010 – 119 56 20 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anna Henningsson Lindqvist, 010 – 118 05 43, Saco-S: Helena Henningsson-Viberg, 010 – 111 21 91 och Seko: Eliza Grundström, 010 – 115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 14 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 april 2021
  • Ansök senast: 14 april 2021

Liknande jobb